محمدرضا عباسی؛ سیدبهنام علوی مقدم؛ اشرف زهره وند
دوره 15، شماره 58 ، تیر 1393، ، صفحه 169-185
چکیده
هویت دینی؛ مفهومی مرکب و شامل ابعاد مختلفی چون بعد تجربی یا احساسی و عاطفی، بعد اعتقادی یا باورهایدینی، بعد فکری یا دانشی و شناختی و بعد شعائر و مناسک دینیمیشود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان هویتدینی ...
بیشتر
هویت دینی؛ مفهومی مرکب و شامل ابعاد مختلفی چون بعد تجربی یا احساسی و عاطفی، بعد اعتقادی یا باورهایدینی، بعد فکری یا دانشی و شناختی و بعد شعائر و مناسک دینیمیشود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان هویتدینی بین دانشآموزان مقطع متوسطة ناحیه یک شهرری میباشد. روش پژوهش پیمایشی و شیوة گردآوری دادهها استفاده از پرسشنامه بوده است. جامعة آماری تمام دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهرری که با استفاده از جدول لین تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونهگیری به شیوة نمونهگیری خوشهای (در جامعة آماری مدارس) با سطح خطای 05/0 و ضریب اطمینان 95%، است.
دراین پژوهش با توجه به مفهوم هویتدینی که چند بعدی است، متغیرهای عواطفدینی، باورهایدینی، دانشدینی، اماکندینی و اعمال(فرائض) دینی سنجیده شده است.
نتایج آزمون تاوـ کندال و شدّت ضریب d سامرز نشان میدهد که بین متغیر وابستة این پژوهش (هویت دینی) و برخی متغیرهای مستقل همبستگی وجود دارد. مقدار همبستگی تاو ـ کندال و شدّت ضریب d سامرز بین متغیر وابسته و متغیرهای عواطفدینی، باورهایدینی، دانش دینی، اماکن دینی، اعمال (فرائض) دینی به ترتیب 23/0، 20/0، 29/0، 03/0-، 13/0 بوده است. نتایج گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای عواطفدینی، باورهایدینی، دانش دینی و اعمال (فرائض) دینی تأثیرگذارترین عوامل گرایش به هویتدینی میباشند.